Sunday

Berani betul budak nie

Aku merupakan antara jutaan oarang Malaysia yang mengikuti perkembangan kes seorang gadis berumur 19 tahun, Norlaili Afizah Omar @ Pijah yang dikatakan lari bersama kekasihnya Sarjo @ Abg Jo untuk berkahwin di Indonesia. Namun akhirnya, Pijah mengambil keputusan untuk kembali ke pangkuan keluarga selepas berita kehilangan Pijah dilaporkan didada-dada akhbar dan media elektronik.

Bagi aku, Pijah seorang gadis yang berani kerana mengambil keputusan untuk lari dan kahwin di Indonesia. Mungkin Pijah tidak membaca laporan akhbar dan media elektronik tentang kesensaraan yang ditanggung oleh gadis2 yang dibawa lari ke Indonesia.

Ataupun perasaan kasih, sayang, cinta yang mendalam Pijah terhadap Abg Jo, aku ambil kata2 dari Utusan Malaysia pandangan terhadap lelaki Indonesia:-

hadeja Rini, 26, dari Medan, berkata, layanan yang diberikan oleh lelaki Indonesia terhadap wanita mempunyai perbezaan dengan lelaki tempatan.

''Lelaki Indonesia melayan wanita dengan penuh pengertian, sopan dan pandai menjaga hati pasangannya.

''Namun itu tidak bermakna lelaki tempatan tidak bagus, cuma cara mereka menunjukkan kasih sayang mungkin berbeza berbanding lelaki Indonesia yang lebih terbuka," ujarnya.

Sementara itu, Fatkhurrahman, 36, dari Gombong, Jawa Timur pula berpendapat, sikap rajin dan tidak melepaskan peluang yang berada di depan mata merupakan antara tarikan yang ada pada lelaki Indonesia.

''Kami datang ke Malaysia untuk bekerja dan asalkan kerja itu halal, pasti kami sanggup lakukannya dan mungkin ini yang dinilai wanita tempatan sehingga nekad memilih lelaki Indonesia," katanya.

Tapi, jika benarlah laporan dalam akhbar, tidak ditokok tambah, aku rasa memang Abg Jo nie seorang yang caring and loving sebab dengan rela hati melepaskan Pijah untuk kembali ke pangkuan keluarga. Dia pun tahu, tanpa restu kelaurga, perkahwinan mungkin takkan bahagia.

Tapi, aku pelik juga, dalam berjuta-juta lelaki kat Malaysia nie, nak pilih gak lelaki Indonesia. Adakah lelaki M'sia nie x macam Abg Jo. Tengok cam Dato' K, loving and caring gak mcm Abg Jo.

Papepun, untuk Pijah, akhirnya dia telah kembali sedar dari angau cinta dengan membuat keputusan untuk kembali ke pangkuan keluarga. Umur pun baru 19 tahun, masih muda lagi dan perjalanan untuk masa hadapan pun masih jauh. Pijah pun ada kata nak masuk rancangan Mentor, mesti ramai yg akan vote Pijah sebab dia dah popular sebelum masuk lagi.

Nota d kaki: Abg Jo dah balik Indonesia, abg Aizat still ada kat Malaysia


1 comment:

niena kierana said...

hahaha... nak mngantikan BANG JOE tu ke zad ;P