Monday

Semester Baru, Semester Terakhir

Aku mulakan dengan penuh kesyukuran terhadap Allah s.w.t kerana masih diberi peluang bernafas dan menjalani kehidupan di dunia.

Semester baru di semester terakhir nie seperti boleh kau bayangkan betapa kau memerlukan banyak pengorbanan masa, ruang dan wang. Tapi itu semua hanyalah bayangan semata, namun semua itu sebenarnya sudah termaktub dalam kehidupan, yang membawa cabaran dalam hidup.

Semester baru... bagi sesetengah orang adalah sama seperti tahun baru, memerlukan perancangan dan azam yang baru sebagai pembakar semangat untuk mengharungi liku-liku kehidupan di kampus.

Aku rasa, tak perlulah aku meletakkan azam baru sebab azam yang sebenarnya telah aku rencanakan sebelum aku menjejak kaki ke sini. Cuma perancangan yang perlu diubah dan diteliti balik untuk menutup lompang-lompang yang semakin kritikal.

Rasanya tidak perlu aku membuka pekung di diri, cuma sebagai ingatan kepada diri sendiri supaya tidak lagi pandang ke belakang dan meneruskan apa yang ada didepan mata dan cuba untuk mencari peluang yang ruang untuk membaiki diri sendiri.

Semester baru... tak start kelas lagi, aku dah menghadapi beberapa masalah, tak banyak tapi boleh memeningkan diri. Pertama, semester lepas aku telah ambil paper Periklanan berunit 3 sebagai kursus Elektif, tapi masalahnya, untuk kursus elektif memerlukan 4 unit. Mana aku nak cari 1 unit lagi, so aku bercadang untuk ambik paper Bahasa Arab LAA100/2. Tapi aku tak pasti samasa paper bahasa boleh ambil untuk kursus eliktif atau tidak.

Kedua... aku mulanya plan nak ambil paper kewangan islam (muamalat) untuk abiskan semua paper minor. Tak tahu la senang ke susah paper nie, tapi dah hati aku berkenan benor dengan paper nie, so aku pun daftar. Lagipun kelas waktu petang, tak clash dengan paper2 lain. Tapi bila aku buka website pengkhususan minor pengajian islam, rupaanya aku terlupa ambil satu paper wajib untuk minor iaitu perundangan islam, sekali tengok jadual, clash ngan dengan paper major. Adus, betol2 menyusahkan diri. Terpaksalah aku meminta jasa baik lecture supaya ubah waktu kelas. Minta2 beliau FAHAM...

nota d kaki: Semua yang berlaku disebabkan perancangan yang tak rapi.

No comments: