Friday

Sekadar Picisan

Dah lama aku biarkan blog nie bersawang, banyak masa dihabiskan untuk assignment dan final projek. Assignment, walaupun ada satu jer, tapi kalau dh buat last minute tue, memang xde kualiti mana jawabnya, orang kata sekadar antr untuk dapat markah, dapat 2/10 pun dah kira ok.

Untuk Final Projek, xyah cite la...memang memenatkan badan, otak dan smua anggota badan. Walaupun masa yang diberi sudah lama, tapi macam biasa la, kalu tak buat last minute memang tak sah. Masa cuti mid sem, sanggup tak balik kampung dengan alasan untuk siapkan apa-apa yang patut sebelum buat layout untuk majalah. Tp semuanya hampeh, langsung tak berbekas. satu rencana pun tak buat.

Sebab kitaorg dah perkenalkan satu rencana baru, yang tak pernah diajar oleh mana-mana lecture, so disini aku sertakan rencana tersebut. Rencana Diari...

Khamis (18/3) organisasi final projek mula serius dalam membahagi tugas, tugas dibahagi ikut suka hati, tapi atas persetujuan dan kelayakan masing-masing. Aku kalu boleh, leboh prefer untuk buat layout, just ngadap PC/laptop dan buat ikut suka hati. Tapi disebabkan ahli kumpulan tak cukup, aku buat rencana yang entah apa2 entah, Berkumpul, lepas acara makan besar, jam 12 malam... berlanjutan sampai jam 4 pagi, masing-masing balik dengan rencana yang tak siap.

Jumaat (19/3) Seperti meeting-meeting sebelum ini, kami berkumpul 9.30 malam untuk settekan semua rencana yang betul siap. Walaupun otak semakin kurang efisien sebab banyak sangat perkara yang difikirkan, selain dateline yang semakin dekat, tapi sekurangkurangnya malam tue aku dah siapkan satu rencana, satu lagi dalam separuh jer. Tak sah kalu xde aktiviti sampingan, so malam tue sebab maisng-masing otak dah penat, so layan muvi Adnan Sempit pun best. Papehal malam tue berlanjutan sampai jam 3 pagi.

Sabtu (20/3) Tempat operasi ditukarkan dari Cafe Aman ke C10,untuk memudahkan segala operasi dijalankan. Operasi dimulakan lebih awal dalam jam 11 pagi. Biasalah, yang penting kumpul tenaga atas katil dulu sebelum buang tenaga dengan kerja-kerha yang semakin banyak. Jam terus berdetik sampai tak tahu hari hampir malam. Hari nie, plan birthday party untuk sorang anggota kongsi gelap, Roslin@Lin@Olynn. Dia agak terkedu gak, spt tak sangka, tp dia juga tak sangga tak dibaling teung dan gandum.

Ahad (21/3) C10 dah jadi macam rumah kedua kami, makan tido semuanya lat situ, tp ada juga yang terus mandi manda kat kat sana, sampai bilik sendiri pun tak kenal. Grup aku, semua rencana sudah settle, cuma nak edit rencana, kasi urmm skit, nak cuba dapatkan anugerak rencana terbaik semasa Comm Nite nanti, angan-angan je nie. Saat ke minit ke jam, pagi ke petang ke malam memang berlalu dengan pantas. Perasan hari dah berganjak ke Isnin. Hari nie, plan keliling Penang untuk snap pic, dari pagi gerak sampai malam baru settle. Diri sdiri ambil gambar, pastu diri sdiri jugak yang jadi model.

Isnin (22/3) Semalaman tak tidur, kalu lelap pun kejap jer. Sekadar ambil syarat. Hari isnin, kene jual BK, dengan tak mandi, kepala semakin berserabut, memang sah aku takkan jual. Penat lelah dengan tak tidur, costumer tengok pun, akan lari. Walaubagaimana pun, dengan mata yang semakin pedih perit, aku pergi ke kelas, dalam kelas, terpaksa niat buat-buat segar walaupun mata dah tak boleh nak celik. Lecture tanya pun, jawab cam mamai2 jer. Masing-masing ambil keputusan untuk balik tido, rehat secukupnya, Aku tido dari jam 2 petang, alarm kul 4, tapi terlajak tido sampai jam 5 petang. Lepas smart-smart dan hensemkan diri, gerak ke c10. Muka maisng-masing dah macam mayat hidup. tapi semangat masih membara. Aku dari seorang penulis rencana dah bertukar kepada layout designer, sebab masa semakin memhambat, tambah pulak ada manusia yang cakap pandai, tapi tak serupa bikin. Last-last aku gak yang tolong cantikkan layout tue. Bukan nak membangga diri, tapi itulah kenyataan.

Selasa (23/3) Masing-masing dah semakin tak tentu hala, dgr2 ada grup dah macam2 angin keluar. Tapi aku rasa grup aku still maintain enjoy the journey. Walaupun kekadang terpaksa menyekat angin daripada keluar. Kerja-kerja suntingan dan layout diteruskan seperti biasa. Walaupun plan dateline dah lepas, tapi kerj-kerja tetap dilakukan dengan tenang dan enjoy sempoi dan yang sama waktu dengannya. Dalam grup aku konflik pun kadang-kadang timbul, tapi disebabkan satu lawan 5, yang satu mesti kalah, walaupun seperti tidak mahu mengalah. Seperti biasa, masa berlalu dengan pantas, tak mampu untuk dihentikan walaupun sesaat. Dari siang telah bertukar malam, C10 dah bertukar daripada tempat kerja kepada seperti rumah pelacuran, semua cari port tidur masing-masing. Tapi aku tetap gagahkan diri untuk tidak tidur bersama member2 yang lain

Rabu (24/3) Segala kerja yang dilakukan semakin hampir selesai. Akhirnya mata aku terpaksa menidakkan yang aku boleh terus berjaga. Lepas solat subuh, hanya ingin rehatkan badan, tapi sampi jam 10.30 aku terlena. Semua kelas, bukan sengaja tapi terpaksa untuk ponteng. Selepas terjaga dari tidur yang agak lena, semua kerja final projek tak siap 100%, pergi hantar ke kedai print dan duduk bersembang di restoran mamak sebelum pulang ke kamar untuk terus melelapkan mata sampai petang.

nota d kaki: Bila diingatkan kembali, semua ini adalah satu kenangan yang sukar dilupakan semasa bergelar mahasiswa universiti. Jika ujian sebenar ini tidak mampu ditempuhi dihalangi, macam mana mahu tempuhi halangan yang lebih mencabar dialam kerja nanti

1 comment:

Youjie said...

pasti rindu setik ituw~

haip!!! besok kerat buloh~!!!