Monday

Setiap yang hidup pasti akan mati

Jika dua minggu lepas aku terima berita kemalangan kawan sekuliah. Memang terkejut juga, dah la kami satu grup untuk final projek magazine. Tapi tak kisah sangat pasal final projek tue, yg penting nyawa dan kesihatannya. Tp sekarang mujurlah dia dah semakin sihat dan isnya Allah sempat recover sepenuhnya sebelum final exam.

Pagi tadi aku terima berita kemalangan kawan lama aku masa sekolah rendah dan menengah. Bukan kemalangan biasa2, tp kemalangan yg menyebabkan kematian. Dari berita kwn2 aku, memang ngeri gak kemalangan tue. Memang terkejut sangat2. Aku pun tak sempat nak tanya dengan lebih lanjut, sebab kwn2 aku yang tinggal dan belajar sama dengan dia masih terkejut lagi.

Tapi dari laporan berita yang aku baca, aku bleh bayangkan yang kemalangan itu amat dasyat dan ngeri sebab tertembung dengan kereta dari arah bertentangan.

Pernah gak sekelas dulu cuma tak rapat. Yang aku still ingat, dia nie perangai manja2 skit, maklumlah anak tunggal dalam keluarga. Perempuan sorang plak tue. Aku memang sukar nak bayangkan bagaimana perasaan mak ayah dia. Dah anak tunggal, tentu jaga anak seperti menatang minyak yang penuh.

Buat kawan2 aku yang betul2 rapat dengan dia, yang betul2 terkejut dan sedih... Ingatlah sesiapa yang hidup pasti akan kembali kepada-Nya. Cuma kita tidak tahu bila kita akan dipanggil untuk mengadapnya.

Nota d kaki: Innalillah.. semoga Allah menempatkannya dalam kalangan orang yang beriman dan bertakwa.


No comments: