Saturday

Imbas Kembali Tahun Pertama

Tiga tahun tahun menapak dibumi USM, masih-masih peristiwa pahir dan masin telah aku lalui... yang terucap dan tak terucap semua telah aku tempuhi...

Meh aku nak imbas kembali saat mula-mula aku menjejak kaki ke USM sampai la sekarang

Sehari sebelum aku mendaftar masuk ke USM, walaupun hati aku memang sejak tahu diterima masuk kesini, tidak tenang, tidak suka, tapi aku gagahi untuk bergelar pelajar universiti. Family aku siap adakan tahlil, tapi selepas solat maghrib berjemaah, aku dikejutkan, ayah aku diserang strok...memang masa itu fikiran aku langsung tidak teringat akan USM. Dengan hati dan jiwa yang tak tenang, aku ke hospital, tahlil malam itu diuruskan oleh bapa saudara aku.

Setelah keadaan ayah aku agak stabil, aku dan kakak balik ke rumah, Alhamdulillah, majlis berjalan dengan lancar, tapi semua yang datang memang terkejut sebab tuan rumah xde. Aku menerima kata-kata semangat daripada keluarga dan sanak saudara yang hadir. Memang masa tue semangat aku sudah luntur memikirkan keadaan ayah di hospital.

Lepas balik dari hospital 4 pagi, aku langsung kemaskan barang-barang dan kepengkapan untuk ke bertolak ke USM keesokkan paginya. Tapi mujurlah mak sedara aku yang akan hantarkan aku ke USM, tapi kami stay di Ipoh dulu sebelum langsung ke USM.

Hari pendaftaran, bapa saudara aku yang hantarkan dari Ipoh ke USM, memang hati tak menapak di USM, tiada rasa kagum bergelar mahasiswa universiti, hati dan jiwa terus melayang ke arah lain.

Mujur aku ramai kawan sekolah lama yang turut belajar di USM, mereka lah teman dan kawan. Aku memang seorang yang payah untuk mendampingi dan didampingi. Mungkin ada yang cakap aku sombong, pendiam, pemalu...tapi semua itu adalah luaran aku sahaja.

Ke kelas dan kuliah memang aku keseorangan, duduk plak berseorangan dibelakang dan hujung kelas... mungkin orang kata aku nie sukar malas nak bergaul. Teman-teman aku diuniversiti hanyalah yang tinggal di desa. Makan, jalan-jalan semua dengan mereka. Itu pun tak ramai 4 orang jer. Perjalanan tahun pertamaku di universiti kosong.


4 comments:

Youjie said...

ko dari 1st year sampai sekarang....sangat berbeza!!!

Cayalah....!!

Aizat said...

xde beza mana pun... memang sikap aku camtu, kalu aku still x knal seseorg, mmg aku x rapat...kalu btol2 knal baru aku jd cam korang tgok skrg

Namukiawa said...

tp masalahnye mase x rapat tuh ko cam x becakap langsung.hukhuk

~teringat satu mase borak ngan ko then bile jumpa sok hari trus wat x kenal.segan tul mau tegur pas tuh. T_T

Aizat said...

aku memang jenis pemalu..korang tak tau ke