Thursday

Kes Buang Bayi Kat Tanah Merah

Sebelum nie aku ingat Tanah Merah nie, masalah sosial xde la teruk sangat sampai kes macam bunuh, rogol, buang bayi dll. Kalau kes kecurian tue, memang selalu gak aku dengar walaupun x masuk paper. Kes terbaru seorang bayi comel dibuang, diletakkan dihadapan rumah kat Jalan Wan Ahmad.

Kalau diikutkan, memang tak jauh dari rumah aku, jalan tue pun slalu aku lalu utk buang sampah dan antar umi aku ke sekolah. Rasa cam nak g melawat je tempat kejadian dan bayi comel tue, mana tau bleh buat anak angkat. Kat rumah aku pun dah lama xde bayi kecil, semua bayi2 besar jer.

Berbalik kepada kes buang bayi, jika nak diikutkan, dah lama kes buang bayi tak timbul kat Tanah Merah, kalau ada pun zaman aku sekolah-sekolah dulu. Dah 4-5 tahun lalau. Tapi bagi aku, ibu bayi tue still ada belas kasihan kat anak, sbb letak dihadapan rumah orang, berbanding yang main letak ke kat tong sampah, kaki lima dan tempat2 yang tak sepatutnya. Mungkin kesempitan hidup untuk bela bayi itu. Tapi selalunya, kes buang bayi nie, adalah kes terlanjur.

Apa nak jadi manusia akhir zaman sekarang nie, anak pandai nak buat, tapi jaganya tak pandai. Kucing aku pun pandai jaga anak dia sdiri walaupun bapak kucing tue ada perangai karnivor skit, nak makan anak. Sbb tue kene ingat yer tuan-tuan dan puan-puan, bapaknya kene asingkan dari ibunya setelah ibunya melahirkan anaknya.


nota d kaki: Dah lama tak menulis blog, entri Imbas Kembali pun dah terbengkalai lama...


No comments: