Thursday

Salam Ramadhan

Assalamualiakum...

Agak lama juga aku tak update blog ni... rasanya dah hampir 4 bulan, bermakna hampir 4 bulan juga aku bergelar si penganggur... bukan tak mahu update, tp sebagai penganggur nie, rasanya tiada apa yg boleh dikongsikan.

Hari ini, sudah 2 hari umat islam di Malaysia atau serata dunia menyambut bulan ramadhan dengan penuh kesyukuran dan kenikmatan. Alhamdulillah, aku pun masih diberi peluang dan ruang untuk sama2 meraikan bulan yang penuh keberkatan ini.

Tahun ini, secara automatiknya aku berpuasa dirumah sahaja selepas 3 tahun berpuasa di perantauan. Berpuasa di USM bersama kawan2 adalah sangat berbeza berpuasa dengan family, rasanya lebih seronok berpuasa dengan kawan2 berana dapat berbuka dengan kesederhanaan. Rasa nak mewah skit, berbuka di masjid. Berbuka kat masjid, dengan nasi yang boleh diibarat seperti bukit uhud, memang mengenyangkan.

Tapi kalu berpuasa dirumah nie, lain skit tahun nie, lgpun kat rumah tinggal aku dan umi serta ayah. Adik2 yang lain ambik pulak berpuasa di negeri orang. So juadah tue tak banyak, semuanya ala kadar jer.

Hari pertama puasa, disebabkan bekalan air terputus, terpaksa la turun ke bazar2 ramadhan untuk membeli juadah... aku angkat ayam percik, ikan percik serta gulai ayam kampung. Rasanya xde la sedap sgt, sedap kalau dapat buat sendiri kat umah.

Hari kedua, masa solat terawih imam umumkan majlis berbuka puasa akan diadakan setiap hari khamis sepanjang bulan ramadhan ini. Secara tidak langsung mengingatkan aku kepada puasa2 sebelum ini dimana hampir setiap hari aku berbuka di masjid USM. Walaupun juadah tidak seperti dirumah, sekurang-kurang kita dapat makan secara sederhana.

nota d kaki: Jom g terawih... malam nie ada moreh ke x yer????

No comments: