Tuesday

Nampak Atau Buat-Buat Tak Nampak

Setiap dua minggu sekali merupakan hari yang paling ditakuti oleh sesetengah pelajar USM?

KENAPA???

Kerana kami pelajar2 kewartawanan akan menjadi hantu yang akan makan dan menghasut pelajar2 untuk membeli Berita Kampus. Yang tak mahu beli dipaksa dengan sekeras-kerasnya untuk beli, yang degil jugak, akan dicubit dan paling teruk dimaki hamun hingga terasa ke lubuk hati.
Aku sendiri sebenarnya tak tahu kenapa susah sangat pelajar USM nak melaburkan 50sen untuk membeli akhbar yang kami hasilkan sedangkan habiskan duit untuk benda2 lain tak kisah plak. Duk pergi BJ dan QB setiap minggu boleh plak.
Semalam, 10 Ogos merupakan hari yang boleh dianggap malang kerana aku gagal untuk menghabiskan jualan Berita Kampus sebanyak 50 naskah. Dah macam teknik aku gunakan dari duduk memekak sorang diri, memekak ramai2, dari meja ke meja, gaya lemah lembut, cari kasar, paksa hingga rela dan macam2 teknik kekerasan lain.
Meh aku story dengan sedikit detail aktiviti penjualan BK aku
9.00 pg: Aku dh bangun awal, tapi sampai kat opis BK lambat gak. Aku ingatkan kene jual 40 je, tp Husna ckp kene jual 50 untuk cover budak2 J yang kene kuarantin.
9.15pg: Aku takde arah sebenarnya nak jual kat ner, tapi kalu nak ramai orang tentulah kat area bus stand, foyer DK dan foyer DK U tempat bas berhenti. Sambil2 aku berjalan ke port ak, ada gak amoi cina nak panggil aku nak beli BK. Mungkin laku aku jual nnt.
9.30 pg: Aku sampai kat bus stand DK, syida dah cup tempat kat sana, ngan dia aku tengok dah terjual banyak, so bleh la aku ambik port dia nanti. Bas dah 4-5 trip berhenti kat situ, tapi student yang beli boleh bilang ngan jari kaki. Tak lama pastu, syida blah, so aku jaga port sorang2. Masa tue la aku rasa paling azab sebab kene jual sorang2, xde backup support. Suara pun rasa cam x nak kuar.
10.30 pg: Moral aku semakin menurun sebab jual sorang2. Tapi mujurla Ari ngan Erin datang. Bleh la borak2 jual sama2. Boring duk port tue, aku, ari ngan erin cari port baru kat foyer DK. Tapi nampak tak jalan gak. Cara baik x jalan, cara jahat, jalan skit2.
12.00 tgh: Kat tangan aku still ada dalam 35 naskah lagi. Aku ngan erin ada klas LSP 403, so port seterusnya area Pusat Bahasa. Kat sana pun ramai orang sebab ada International Day. Myb port sana laku skit. Jalan punya jalan, terjual cuma 2 jer, Tue pun junior aku yang beli.
1.00 tgh: Dah letih kat sana, kerja yang miss geetha pun dah siap. Plan seterusnya balik markas dulu. boleh ilang2 letih dan dahaga dulu. sambil tue, layan kartun pun best gak.
1.30 tgh: Ari ngan Lin dah cam putus asa, aku ngan erin teruskan penjualan dengan g ke foyer DK skali lagi. Masa lunch hour nie mmg ramaiorang duk lepak kat sana sambil2 tunggu kelas kul 2. Jalan2 sambil laung kata keratan BK! BK! BK! 50 sen jer. Alhamdulillah, laku gak 4-5 naskah.
2.00 tgh: Port seterusnya Subaidah dan Laluan Bintang dekat PP Seni. Kat Subaidah, laku gak 6-7 naskah sebab student sambil2 makan bleh gak diaorg tengok dan baca berita. Kat Laluan Bintang, aku nampak kawan aku ada kat sana. Secara automatik kene beli secara paksa. Dia plak offer diri untuk jual, sekurangnya, akan terjual gak sebab dia jual kat kawan2 dia.
3.00 ptg: Dia pun ada hal, aku pun dah hampir kebuluran, so aku pun balik ke markas dan kemudian balik ke bilik ngan berbaki 11 naskah. Secara automatiknya, aku sudah angkat bendera putih. Semuanya terjual sebanyak 38 naskah dengan keuntungan RM19
nota d kaki: Kepada student2 usm, kalu tak nak beli, tak yah la buat memek muka hodoh korang tue. Kalu nak rasa pengalaman buat direct selling, bleh jual BK

No comments: