Tuesday

Ramadhan and H1N1

Nampaknya tahun nie Ramadhan disambur dalam keadaan tahap kesihatan dunia yang kurang menentu akibat wabak influenza A, H1N1 atau nama popularnya Selsema Babi. So bagi mengelak berlaku jangkitan secara terus, ramai yang mengambil langkah berhati-hati dengan memakai penutup mult dan telinga.

Ramadhan yang disambut dalam suasana H1N1 telah disalahgunakan oleh sekelompok manusia yang mempunyai tahap kekreatifan yang tinggi dimana digunakan untuk tujuan menyamar dengan kata lain supaya orang lain tak tahu mereka tak berpuasa. Supaya orang ramai tak cam mereka semasa membeli makanan seawal jam 12 tgh.

Aku sendiri yang melihat kelatah mereka semasa cuti mid sem lepas berhampiran rumah. Nak bagi tambah hensem lagi, siap guna cermin mata hitam (reben) supaya muka fully tertutup. Aku pun hairan, nak kata umur kanak2, aku nampak cam dah tua bangka, maybe dalam lingkungan umur 20an.

Tapi yang aku kesal sebenarnya dengan sikap peniaga yang dibuka seawal jam 12 tgh. Buka kedai cam nak jual untuk makan tengah hari plak. Memang la bulan puasa bagi peniaga untuk mengaut keuntungan berlipat ganda disebabkan permintaan yang tinggi. Tapi apa salahnya jika kedai dibuka selepas jam 4 ptg. Aku rasa tue pun dah boleh untuk lebih.

nota d kaki: Yang tak puasa dah tentu berdosa, peniaga yang jual untuk orang tak puasa camner plak???

No comments: