Monday

Ulang Tahun Pertama Dan Ke-52

Merdeka
Merdeka
Merdeka

Alhamduliilah, dah cukup setahun umur blog aku, guapikir.blogspot.com "duk pikir-pikir sambil mengoya"

Kalu manusia, aku rasa umur 1 tahun nie dah tumbuh gigi dan sudah pandai merangkak. Tapi aku cuba sedaya upaya untuk berjalan dengan umur 1 tahun nie.

Masa yang ada nie aku nak ucap selamat menyambut hari kemerdekaan ke 52 buat Malaysia. Jangan lupa, motto tahun nie, 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Aku rasa, motto nie amat sesuai kepada semua pemimpin, jangan asyik mengutamakan kroni-kroni dan anak buah sahaja. Nasib dan rungutan rakyat hanya seperti melepaskan batuk ditangga. Langsung buat tak berapa peduli. Yang penting, duit masyuk.

Aku nak lihat sape pemimpin yang betul2 berhati rakyat yang sentiasa mengutamakan rakyat. Sentiasa mendampingi rakyat. Tak kiralah, pemimpin daripada parti pemerintah atau pemimpin parti pembangkang. Dah anda diundi untuk memimpin dan mendengar suara rakyat, so pandailah buat kerja dan jangan buat lemak saje.

Selalunya, apabila sebut pasal merdeka, orang akan kata ingin membebaskan diri daripada belenggu penjajahan pemikiran seperti pemikiran barat takpun pemikiran kolot. Tapi sejauhmanakan kita mampu memerdekakan pemikiran kita jika dilihat setiap hari ada saje masalah yang timbul dalam masyarakat.

Masalah sosial, politik dan ekonomi memang tak boleh dielakkan, namun jika masing-masing berusaha untuk membendungnya dan menanganinya, semua masalah yang timbul boleh diselesaikan.

Berbalik kepada blog aku. Aku cuba sedaya upaya untuk mempelbagaikan corak penulisan seperti ilmiah, santai, info dan lain-lain. Tp yang aku kesal, dah lama aku tak dapat upload gambar sbb internet terlalu slow.

nota d kaki: Sebenarnya aku masih merangkak dibumi ini.

1 comment:

Youjie said...

Appy bufday blog!!!!!!!!!!