Wednesday

Balik Kampung Lagi

Aku memang excited giler nak balik kampung selepas merantau kat Kuala Lumpur nie lebih sebulan. Dua minggu sebelum balik aku dah g beli tiket kat Hentian Putra. Aku memang dah lama mengidam nak naik bas ekspress mahligai sebab aku tengok bas tue cam mewah jer. Mesti aku takkan merasa sakit2 belakang, pening masa naik bas nanti. Aku beli tiket untuk ke Tanah Merah, 5 Jun 2009 Jumaat, Jam 9.00 Malam.
Selepas masa berlalu hampir 2 minggu, tiba la hari yang aku nanti2 untuk balik ke kampung. Lepas mintak kebenaran kat supervisor aku untuk balik awal, sebab petang tue ada majlis pelancaran program Sembang Kopi, pukul 6 aku dah blah.
Sampai umah, packing2 barang sikit2. Mandi wangi2. Aku merempit ke UIA untuk tinggalkan motor aku kat sana. Selepas solat jamak&qosar maghrib dan isyak. Aku dan kawan aku tunggu bas untuk ke Stesen Putra Gombak. Tapi aku naik teksi jer. Sampai sana, mujur takyah tunggu lama sebab aku memang dah tempah khas putra hari nie. Sambil2 menjamu mata dalam putra, buat2 tidur, akhirnya kami sampai di Stesen KL Sentral. Kawan aku just hantar aku kat KL Sentral je, almaklum la, kot aku sesat je nanti.
Pastu aku ambik Komuter untuk ke stesen Putra. Orang memang ramai giler, lagipun hari jumaat. Semua nak balik awal. Sampai kat stesen putra, aku jalan kaki ke Hentian Putra dengan penuh gaya, mutu dan keunggulan sebab tak sabar nak naik bas balik kampung.
Dalam hentian tue, aku mencari2 bas Mahligai, bas tue duk paling depan skali. Maklum la, aku yang nak naik malam nie. Naik bas, bagi tiket kat budak kaunter(BK)...
BK: Boh, demo saloh hari nie, tiket demo malam esok.
Aku: Biar betul, bukan tiket malam nie ke?? (sambil aku tengok tarikh kat tiket bas)
Aku rasa dunia aku gelap gumpita saje, mana nak cari tiket2 last minit nie, orang pun ramai nak balik kampung malam nie.
Aku: Boh, ada lagi ko tiket untuk malam nie?, bas lain?, bas tambahan?
BK: X dok semua doh rasonyo, try g tanyo kat kaunter la,
Sambil kaki aku melangkah longlai menuju ke kaunter demi kaunter, aku call kakak aku, bagitau pasal masalah negara aku sekarang. Dia suruh gak aku cari tiket malam nie.
Sampai kat kaunter Bas Perdana, brader tue kata ada satu tiket yang orang baru je jual. Harga memang takleh nak tawar2 lagi, harga mati. RM50. Belek2 dalam wallet aku, cuma ada dalam RM40 jer. Terpaksa aku menggagahkan diri jalan kaki ke atm The Mall. Aku risau gak kot lambat nanti, dia jual kat orang lain. Takpun bas dah bertolak.
Sampai kat brader tue, dia duk sibuk layan orang lain yang nak beli tiket last minute cam aku gak. Hati aku berdebor2 kot dia dah jual tiket tue. Akhirnya aku berjaya gak dapatkan tiket tue walaupun harga mahal.
Selesai problem pertama aku. Tapi mai pulak problem seterusnya. Bas sekarang tengah tersekat kat Bukit Tujuh, Lipis. Ada lori accident tengah hari tadi. So bas dijangka sampai kat terminal dalam kul 12. Memang masa tak boleh dijangka. Akhirnya selepas lebih 4 jam duk berdiri, duduk, bertinggung, akhirnya bas sampai gak.
Naik je bas, duk tepi uncle india. Tengah tidur dengan nyenyak skali sambil berdengkur. Ini boleh mendatangkan kemarahan. Aku mana bleh nak tidur kalu bunyi dengkur nie, boleh mengganggu ketemteraman tidur aku nanti. Tapi alhamdulillah, melepasi Tol Gombak, aku dah tak sedar sampai la aku tersedar semasa bas berhenti rehat di Merapoh. Tapi aku tetap sambung tidur hingga mata aku dicucuk oleh pancaran matahari. Jam 9.00 pagi aku sampai kat Terminal Bas Machang.
Nota d kaki: Lain kali, masa beli tiket tengok dulu tarikh sebelum beredar.

No comments: