Monday

Kem PIMPIN Siswa

Atas arahan yang dikeluarkan oleh KP Berita Kampus, aku ditugaskan untuk cover story untuk Kem PIMPIN Siswa yang diadakan khusus untuk budak2 1st year. Aku telah menyertai kem D'Puncak Bris kat Sik Kedah.
Sampai kat sana selepas lebih 2 jam perjalanan, persepsi aku, sebuah kem yang cukup lengkap dengan kemudahan, ada coverage hotlink, ada kedai2 disekitarnya. Tapi rupanya kem tersebut terletak di kawasan yang jauh dari bandar, xde langsung coverage, apatah lagi kedai2.
Hari pertama, kebanyakkan aktiviti lebih menjurus kepada merapatkan sesama peserta. Maklum la, peserta semuanya daripada 5 pusat pengajian yang berbeza. Tapi mujur untuk siri pertama nie, peserta turut terdiri daripada junior aku, so akulah tempat mereka bertanya tentang paper2 komunikasi.
Pada waktu malam, aku mengikuti aktiviti lestari malam a.k.a jalan2 waktu malam kat hutan. Sebenarnya bukan hutan tapi kebun jer, cuma sebelum sampai kat kebun ada la skit kawasan semak yang agak tebal. Tapi bagi aku, aktivit tue tak sampai objektifnya sebab bila aku interview peserta tentang aktiviti tersebut, mereka tak tau nak cakap apa.
Hari kedua, aktiviti yang dilaksanakan semakin rancak dengan beberapa aktiviti yang sememangnya menguji mentak dan fizikal peserta. Yang paling best aku rasa, survival cooking. Dengan barangan yang disediakan agak terhad iaitu beras, ayam, minyak, gula, garam. Mereka kene memasak sekreatif yang mungkin. Tapi, lepas masak ada gak peserta yang tak sanggup makan maybe terlebih sedap kot.
Pada sebelah petangnya, aku menyertai mereka melakukan jungle trekking di sekitar kem. Masuk terowong, daki cerun, turun cerun. Yang paling best, kami kene meniti atas rakit untuk menyeberang ke kawasan kem. Kalu tersilap langkah nanti, memang jatuh dalam tasik. Macam2 aksi ditunjukkan oleh peserta untuk mengimbangi badan, ada yang macam menari sumazau pun ada.
Pada waktu malam, kami dihiburkan pula dengan persembahan peserta berdasarkan gambar2 yang disediakan oleh pihak urusetia. Ada sesetengah kump yang dapat mencari maksdu tersirat disebalik gambar2 tersebut.
Hari ketiga, Aktiviti tak menarik sangat dan lebih kepada perbentangan dalam kumpulan. Yang agak seronok adalah semasa sesi menyerah kembali amanah yang diterima peserta. Jika barang amanat hilang, kotor dan sebagainya peserta didenda dengan bercakap dengan rumput dan tasik, cium pokok dan lain2.
Bagi aku, kem seperti ini sangat menarik untuk disertai kerana ia dapat memupuk nilai2 positif kepada peserta seperti kepimpinan, perpaduan kaum, keberanian, dsb. Jika diberi peluang untuk cover story untuk kem PIMPIN Siswa siri seterusnya, pasti aku tak menolak.
Nota d kaki: Best sebagai peserta dengan best sebagai fasilitator adalah berbeza.

No comments: