Sunday

Versi Panjang

Memang aku tak dapat nak bayangkan sebenarnya, tetapi bayangkan sendiri. Perjalanan yang sebenarnya hanya mengambil masa kurang dari 4 jam, tetapi kami lakukannya dengan 9 jam. Memang lama jurang masa yang kami ambil, tetapi itulah hakikatnya.
4 jam masa yang diambil dengan menggunakan enjin 1.5cc dengan kelajuan maksimum 150 km/j manakala 9 jam diambil dengan menggunakan enjin 110-135cc dengan kelajuan maksimum 120 km/j.
Kalau diikutkan hati mahu saja aku poskan motor daripada mengharungi perjalanan yang panjang, letih, bahaya, hujan sepanjang perjalanan, masalah enjin, kesejukan dsb. Tetapi demi kengkawan, datang sama2, maka pulang pun kena la sesama.
Turun je dari tingkat 16 PPR Taman Wahyu II Selayang, Kuala Lumpur pada jam 1 pagi, hujan renyai2 mulai turun mengiringi perjalanan pulang kami ke Penang, khususnya USM. Lepas isi minyak sepenuh tangki yang boleh, kami memulakan perjalanan jarak jauh, namun tak sampai sejam perjalanan, kami akur dengan hujan dan kesejukan, kami terpaksa la kami memanaskan organ2 yang dalam kesejukan.
Perjalanan masih jauh kerana, kami belum lagi keluar daripada Selangor, maka perjuangan yang belum selesai mesti diteruskan. Masalah tetap ada sepanjang perjalanan kami baik semasa ke Kuala Lumpur dan pulang ke Penang. Motor yang sama, tuan yang sama. Semasa ke KL, tayar pancit manakala semasa pulang ke Penang, motornya habis minyak. Yang follow kat belakang ingatkan tekan turbo sebab keluar api dari ekzos, tapi rupanya kekeringan tangki. Terpaksa la ditunda lebih 30 km ke R&R terdekat.
Alhamdulillah, tak banyak masalah yang mendampingi kami sepanjang perjalanan kecuali hujan yang terus mengekori kami. Keletihan dan kesejukan malam serta hujan menyebabkan perjalanan kami sering terhenti di setiap R&R. dan kami telah menjenguh 5 kawasan R&R dan kawasan hentian rehat.
Selepas mengharungi perjalanan hampir 9 jam, dengan penuh kesyukuran kami selamat tiba dalam jam 9 pagi.
Nota d kaki: Jiwa Kelajuan, Ingatlah Orang Tersayang

No comments: