Saturday

Lawatan Pelajar Jepun Ke USM

Tak pasal2 ak telah mendapat rumate baru darpada Jepun yang bernama Shiro, nama cam anjing Shin Chan plak. Mereka nie daripada Yohohama City University yang melakukan lawatan ke Malaysia, dan mendapat kerjasama daripada International Office dan Desasiswa IK.

So macam2 aktiviti yang diaturkan kepada mereka bersama dengan student IK seperti berbuka puasa bersama-sama, bawak g melawat sekitar Penang dan kampus selain aktiviti sukaneka.

Yang aku rasa paling tak boleh blah, tengok budak2 Jepun yang perempuan pakai baju kurung ngan kain tudung skali. Sekali tengok bleh bertukar dengan budak melayu. Dah la pakai baju kurung pastu bawak melawat sekitar kampus. Abis tergugat semua perempuan melayu terakhir

Walaupun aku nie kira lemah dalam BI, tapi rasa meraka nie lagi lemah dalam BI. So tak rasa cam rendah diri gak la. Cuma payah untuk berkomunikasi, sometime terpaksa guna bahasa isyarat plak. Selain tue, mereka juga ada kamus Jepun - Melayu, so boleh gak la mereka belajar beberapa perkataan dan ayat. Yang paling aku terkejut bila sorang budak Jepun nie tanya aku "ada makwe" mula2 memang tak jelas, tapi dah dia ulang 2-3 kali, ak faham la. Tergelak besar aku ngan kawan aku.

nota d kaki: Tapi sampai sekarang satu patah perkataan pun aku tak pandai dalam Bahasa Jepun

3 comments:

S.Y.I.D.A said...

oh ptot la aku tserempak ngn 2 minah jepun kat toilet...xtau laks dorg ade lwtn kat sini..

Alfie Stole Niena said...

hahaha... ptt la ym duk habaq layan budak jepun jew..eh best tu..kalau aku bole join heheh

Youjie said...

Depa pakai tudung comel siot!!!
Comel = Kawa'ee des.. (try la puji dorang cmni..)
What is ur name : Shitzerei deska..onama'ee wa?
TQ = Arigadougozaimash!
Hehee...tingin nak joint ohh~