Thursday

Api Api Api

Pulau Pinang: Lebih 20 orang pelajar Universiti Sains Malaysia (USM) maut dalam satu kebakaran yang berlaku di blok L11 dan L12 Desasiswa Indah Kembara pada jam 12.50 tengah malam semalam.

Mungkin ini berita yang akan terpapar di dada2 akhbar di Malaysia jika kebakaran memang benar2 berlaku kat USM semalam. Tapi sebenarnya hanya latihan kebakaran yang diadakan dengan kerjasama Jabatan Keselamatan, USM.
Apa yang gua nak tulis disini adalah perihal semasa latihan kebakaran diadakan. Papepun gua memang dah tau latihan kebarakan nak diadakan cuma buat bodoh je. Bunyi je loceng kecemasan masing2 sempat lagi nak tutup laptop, pakai baju, selaur, nak masuk tandas pun sempat lagi. Kalau la kebakaran memang betul2 berlaku, gua rasa memausng ramai la yang akan masak malam tue. Tp gua rasa ada gak yang tak turun, yang tidur terus tidur, buat2 tidur pun ada. Bila pegawai keselamatan naik kat blok, ketuk pintu bilik, duk senyap2, bukannya diaorang tau. Betul tak???
Tapi kalau nak diikutkan keadaan sebenar, kebakaran betul2 berlaku, gua rasa lebih separuh penghuni blok L11 dan L12 Desasiswa Indah Kembara hangus malam tue.
nota d kaki: Gua pun tak turun gak, tutup lampu bilik, buat2 tidur.

No comments: