Tuesday

Datuk Shah Rukh Khan

Rasa nak tergelak sakan gua bila baca berita kerajaan negeri Melaka nak beri pangkat, Datuk kat mamat bollywood nie. Kalau nak ikutkan penjelasan KM Melaka, DS Ali Rustam tue, gua rasa mesti dalam filem yang dia kata mempromosi Melaka tue ada heroin, pengarah, penerbit, dam krew2 belakang tabir, so gua rasa kerajaan Melaka perlu beri penghargaan kat mereka nie. Tak nak bagi pangkat Datuk pun, beri la anugerah2 lain. Nanti diaorang dengki plak kat Shah Rukh Khan nie.


Gua jugak rasa, kalu tak KM Melaka sdiri yang minat filem2 lakonan Shah Rukh Khan, mesti YDPN Melaka, Tun Khalil Yaakob yang minat kat mamat bollywood nie. Tapi nie andaian gua semata-mata je. Lagipun kat Malaysia nie memang ramai giler peminat filem bollywood nie. Mungkin mereka, pasnie akan jadi peminat no 1 Datuk Shah Rukh Khan. Gua dah tentu akan jadi peminat Shah Rukh Khan yang ke sejuta, tak pun yang ke berjuta-juta. Ada peminat kat seluruh dunia kan, siapa la gua nie kat Datuk Shah Rukh Khan nie.

Pasnie, gua rasa banyak filem bollywood, hollywood, dan wood2 yang lain, akan buat filem mereka kat Melaka, sebab pelakon mereka akan dapat gelaran Datuk. Buat pengambaran, pastu nampak skit A Famosa, Taman Asean, naik kete lembu, mesti dah dikira mempromosi Melaka, so mesti dapat gelaran Datuk. Sape tak nak gelaran besar camtu.

Kesian plak gua tengok kat pelakon2 drama, filem tempatan tue. Gua rasa dah banyak kali mereka duk buat shooting kat Melaka, tapi tak dapat gak gelaran Datuk. Tue pun dah dikira promosi Melaka, biar pun tak promosi Melaka kepada dunia, tapi sekurang-kurangnya promosi kepada rakyat tempatan. Sampaikan SENIMAN buat bantahan kat kerajaan negeri Melaka. Korang tengok sdiri la muka pelakon2 Malaysia yang monyok sebab tak dapat pangkat Datuk dari kerajaan Melaka. Mereka jugak berbakat seperti Shah Rukh Khan, cuma tak sehensem

Shah Rukh Khan je la kot. Gua rasa pun mereka dah berapa kali buat shooting kat Melaka. Bukan stakat shooting kat tempat2 menarik kat Melaka, tempat2 yang orang tak tau kat Melaka pun mereka buat.

Tapi jika nak kira pelakon2 antarabangsa yang pernah shooting kat Malaysia, Jackie Chan(Police Story) , Jodie Foster (Ana and The King) dan ramai lagi, gua rasa akan tuntut gelaran Datuk kat kerajaan negeri kat Malaysia nanti.


nota d kaki: Jadi datuk untuk cucu2 gua nanti je

No comments: