Friday

Gaya Pemanduan

Sejak aku bawak motor kat Penang nie lebih kurang 2 bulan, macam peel aku lihat gaya pemanduan penduduk Penang. Bukan nak kutuk orang penang, tapi nie la kenyataan.
Paling aku tak suka, belum lagi lampu isyarat tukar warna hijau, ramai yang dah pecut. Terutama sekali motor la. Aku pun tak tau apa yang mereka nak kejar sebenarnya. Nak kejar masa atau nak kejar awek kat depan??? Masa aku duk KL, Ipoh dulu xde pun yang perangai cam tue. Semuanya ikut undang jalan raya. Bukan nak kata skema, tapi berhati2 la di jalan raya.
Minggu lepas, depan mata aku sendiri, disebabkan nak cepat, lampu isyarat masih merah, turn untuk lampu hijau pun lambat lagi, seorang mamat tue dengan eksennya pecut motor cabuk dia, dan tak pasal2 kene langgar ngan kete, mujur kene langgar sipi jer. Tapi jatuh n terpelanting gak la. Dan aku rasa mamat tue pun tak mati. Aku pun bukannya sempat tengok pun, sebab aku ada hal yang lebih penting nak buat daripada tengok mamat yang terlebih eksen tue. Bagi aku la, sapa suruh cari penyakit. Dan penunggang jenis nie ramai yg india.
Satu lagi, yang slalu gua sebagai pemandu dan penunggang berhemah ialah, lampu isyarat baru jer hijau, kete yang duk depan skali tentu la nak nak tekan clash dan masuk gear, tapi yang duk belakang belakang dan belakang, dah bunyikan hon. Memang takde sifat sabar langsung. Macam la dia tue cekap sangat. Dan yang slalu duk perhati, pemandu yang selalu tak sabar nie, orang cina. Mungkin duit berjuta juta juta duk tunggu kot, almaklum la, mungkin bisnesman.
Aku bukan nak diskriminasi kaum, tapi ini adalah kenyataan. Yang melayu pun ada gak perangai camtu, tapi tak ramai sangat.
Nota d kaki: Berhati-hatilah dijalan raya, ingatlah orang tersayang

No comments: