Friday

Semangat La Skit

Aku tak tau ngape, semakin hari aku rasa semangat untuk aku teruskan pengajian di universiti semakin lama semakin kurang. Aku tak tau masalah sebenar yang meneybabkan aku jadi begini. Aku rasa dalam diri aku sekarang semakin kosong, kosong dan kosong. Apa yang aku belajar masa kuliah dan tutorial seperti masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri jer. Yang ada dalam diri aku sekarang, pergi kuliah, dengar lecture cakap, rasa nak take note, aku tulis, malas, aku duk termenung atau berborak.
Mungkinkah sebab kos yang aku belajar sekarang tak sesuai ngan diri aku atau aku memang tak minta ngan kos nie. Sebenarnya aku memang tak minat ngan kos nie, tapi aku cuba jugak untuk minat ngan kos sekarang nie. papepun aku rasa, masa tak bleh nak undur lagi, so aku kene teruskan jugak hingga habis belajar nanti.
Tapi aku akui, masalah ini memang timbul sejak aku mula menjejak kaki ke universiti lagi, tapi sejak akhir2 ini aku rasa sangat otak aku sangat bercelaru. Masalah kewangan yang aku bikin sendiri mungkin menambah lagi kecelaruan diri aku sekarang. Kalau disebabkan assignment, aku rasa sejak dulu lagi aku alami, tapi aku masih boleh lagi mengatasinya. Masalah kawan2, aku rasa kawan2 selalu support dan tiada sebarang masalah dengan mereka.
Adakah aku perlu mengalah sekarang atau teruskan perjuang yang yang semakin bercelaru ini. Kalau aku mengalah sekarang, maknanya aku telah tewas sebelum berjuang. Tapi aku rasa aku masih mampu untuk mengharunginya, cuma aku perlukan masa dan ruang untuk bertenang dan menyelesaikan masalah ini sendirian.
Orang kata, sharing is caring...Betul ke??? Bagi aku masalah aku, biarlah aku yang harunginya, tapi aku amat menghargai bantuan dan sokongan oleh kawan2. Tapi aku memang tak suka untuk bercerita masalah yang aku hadapai, kerana bagi aku, orang lain pun banyak masalah dan mungkin lebih besar dari apa yang aku hadapi.
Walaupun aku banyak masalah yang aku bikin sendiri, namun bagi aku mungkin itu cara untuk aku supaya berfikir lebih matang dan cuba menyelesaikan masalah tersebut dengan cara sendiri. Mungkin juga itu ujian dari Allah s.w.t untuk aku lebih kuat menghadapi ujian2Nya yang lebih besar dikemudian hari.
Nota d kaki: Hidup ini tiada makna kalau selalu gembira kerana kita tak akan mampu untuk menghadapinya jika ditimpa masalah yang besar dikemudian hari.

1 comment:

hakiMET said...

mgkn bnda mu blaja tu mu x minat..tp kalo dah mmg tertulis itu yg kite kena lalui dan mmg rezki kite ke situ..mcm mane tu..??jgn jd mcm mmbe aku dah r 4 taun blaja mechanical eng last2 final sem nk benti sbb nk masuk akedemi pilot...pastu lak bnda tu x sure lg..tp dah quit blaja..alangkah rugi nye..fikir sejenak..ni pendapat je k..

mgkn bnda kite x suka ialah bnda yg kite suka

x sume bnda yg kite suka akan jd milik kite..

carilah "kesoronokan" dlm ape yg telah kita ade..

mgkn itu yg terbaik yg kite akn ade..