Saturday

Baru Ku Tahu

Baru ku tahu betapa busynya jadi pelajar universiti sebenarnya. Tapi semester nie aku memang busy tahap dewa. Semester2 sebelum nie aku rasa takde la busy sangat pun. Kalau stakat tak tido satu malam tue kira biasa la sebab aku buat kerja last minute. Salah aku sdiri gak.
Kebusyan yang amat nie mula sebab aku terpaksa balik kampung sebab mak sedara aku kawin. Entri sebelum nie pun aku dah bagitaukan. Disebabkan tarikh kawin pun masih lagi dalam mood sekolah, so tak ramai la yang datang untuk tolong2, cuma yang tolong makan je ramai. So aku sebagai anak sedara lelaki yang paling hensem dan dah besar, terpaksa la aku memikul tanggungjawab untuk menghidang makanan (jong kaqo) <--dialek klate, awal2, sepupu2 aku masih ada, bila dah malam, dlm kul 9.30 mlm mereka terpaksa balik sebab esk pagi, kene pegi skolah plak. Terpaksa la aku buat sorang2 lepas tue. Ada adik aku pun, xleh kira sangat sebab awal2 lagi dia lari ngan kawan2 yang datang makan. Hampir2 nak siap, mujur pak sedara aku yang baru tolong. Akhirnya, semua beres dalam kul 11 mlm.
Selepas berehat dua hari kat umah, isnin malam, aku dipanggil untuk menyahut seruan USM. Tapi kat umah pun, xde la rehat sangat pun sebab aku nak kene siapkan assignment yang nak kene hantar hari rabu. Dalam kul 10.30 mlm, bas ekspres sampai kat stesen Tanah Merah, so awal skit bertolak dan bleh la sampai awal skit kat Penang nanti. Tapi sangkaan aku meleset 200% sebab bas tue merosakkan dirinya kat sana. Aku jadi geram giler2. Nak tunggu atas bas, ngan air-cond, engine semua padam. Terpaksa la aku merempat kat kaki lima bangunan. Rasa cam pengemis pun ada. Akhirnya, kul 12.oo tgh mlm. Bas pun bertolak. Naik je bas, aku terus koma sampai la bas berhenti kat Grik, sampai kat sana pun aku masih separuh sedar dan tak turun, kemudian aku teruskan koma aku sampai la aku perasan bas dah duk atas jambatan Pulau Pinang. Sampai kat Stesen Bas Sg Nibong, kul 7.00 pagi.
Kelas pagi, semua aku cancelkan, Kebusyan melampau aku start malam tue, (selasa malam) aku ada meeting untuk assignment berkumpulan. Kitaorang kene redesign Berita Kampus. Mujur la aku dah buat sikit kat umah, so banyak la yang kene betulkan. Tapi disebabkan ketua kumpulan yang tersangat la banyak songeh, banyak yang aku kene ubah balik. Kira malam tue meeting untuk ubah balik apa yang tak kene dimata dia. Dalam kul 1.00 pagi, boleh gak aku balik ke bilik.
Aku balik pun bukan boleh tido sebabku ada satu lagi assignment yang nak kene hantar ari Rabu. Malam tue aku stay up sampai subuh. Lepas subuh, aku tido sampai kul 11.30 sebab aku ada kelas plak. Balik kelas, aku sambung lagi sampai nak g kelas kul 5.00 ptg. Tamat je kelas kul 7.00 mlm, aku stay kat dewan kuliah untuk siapkan assignment redesign tue sampai siap kul 5.00 pagi. Kerja marathon aku buat tue. Aku rasa kumpulan lain xde la sampai kul 5 pagi diaorg buat. Semuanya disebabkan oleh kekwat dan sangat songeh ketua kumpulan aku. Tapi kerja tue tak siap2 gak sebenarnya.
Kelas pagi Khamis bermula kul 10 pagi, tapi aku pergi kul 10.30pg, biasa la terlebih tido. Habis je klas, aku berhajat nak balik terus, tapi disebabkan oleh semangat setiakawan, kerja kumpulan, aku stay gak kat situ, ngan mengantuk yang terlampau, aku buat je kerja tue. Akhirnya, semua kerja-kerja last touch, aku sorang je buat. Sampaikan smua kelas petang aku ponteng. Due time untuk assignment tue kul 5.00 ptg, tapi sebab aku ssorang je yang buat, edit, g print, hantar dll. Dalam kul 5.30 ptg aku baru sampai kat pejabat untuk hantar. Mujur la S/u dekan masih ada kat opis. Kalu tak, aku sendiri pun tak tau. Tapi mesti aku yang dipersalahkan. Tue pun aku kene bebel ngan s/u dekan sebab lambat hantar.
Khamis malam, aku mengqado semua tido aku selama 3 hari dari kul 10 mlm sampai kul 10 pagi.
Nota d kaki: Jika nak dikira jam, untuk edit assignment redesign BK ambil masan18 jam. Itu tak termasuk yang buat awal2 lagi. Sumpah aku tak nak satu kumpulan ngan dia lagi. Banyak songeh, kekwat, dia je yang batul.

No comments: