Monday

Dimana Ada Kemahuan, Disitu Ada Jalan

Akhirnya aku percaya jugak dengan pepatah "Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan"

Ini kerana, walaupun aku masih blur nak buat rencana profail tentang apa pada mulanya. Tetapi selepas aku melihat kejayaan Manchester United yang bersungguh-sungguh mencari gol dalam perlawanan akhir Piala Liga, walaupun tidak mendapat goal dan hanya menang melalui sepakan panalti. Tetapi aku percaya, pemain2 MU telah mengerah keringat untuk mencari gol.

Lepas je balik dari tengok perlawanan tersebut dalam pukul 2 pagi, aku buka laptop dan mula mencari bahan2 dan berfikir apa yang perlu untuk menulis rencana mengenai profail seseorang. Selepas tilik punya tilik, akhirnya aku ambik keputusan untuk menulis rencana profail mengenai mak sedara aku yang ngah ambik PhD sekarang nie.

Sekurang-kurangnya aku tak payah nak interview orang, aku tulis je apa yang aku tahu dan jika ada musykil2 skit, aku bleh tanya dia, takpun aku tulis ikut suka hati aku jer. Senang skit keje aku.
Selepas fikir2 dan tulis sedikit sebanyak isi2 yang hendak dimasukkan, akhirnya dalam pukul 3 pagi, aku start mengarang rencana tersebut. Tungkus-lumus memikirkan ayat dan bahasa yang paling kritis untuk aku muatkan dalam rencana aku nie. Ayat-ayat kritis memang diperlukan untuk menarik minat pembaca. Tapi kalu ayat tue sampai berbunga-bunga aku rasa, boleh lempar dalam recycle bin rencana aku nanti.
Akhirnya, selepas bertungkus lumus dan memerah segala otak kanan dan kiri, akhirnya dalam pukul 5.08 pagi dengan mata aku pun semakin mengecil dan perut pun terasa lapar, maka siaplah rencana aku dengan tajuknya...
Nota d kaki: Pensyarah aku tak suruh bagi tajuk untuk rencana tue, so aku pun tak fikir lagi nak bagi tajuk untuk rencana tersebut

No comments: