Wednesday

Agama Sebagai Taruhan

Terkejut aku bila terbaca laporan akhbar tentang sebuah keluarga yang asal daripada Ajil, Terengganu yang kini menetap kat Pahang yang ingin murtad kerana faktor kemiskinan dan dihina oleh masyarakat. Adakah keluarga ini fikir dengan menukar agama, mereka boleh hidup dengan senang lenang? Adakah mereka fikir agama yang mereka bakal anuti tue, boleh mengubah nasib kemiskinan mereka?
Aku juga terfikir, mengapa masyarakat sekeliling menghina mereka disebabkan oleh miskin? Bagi aku, kemiskinan wujud di mana2 saje. Takkan la kat kampung yang mereka tinggal tue, keluarga mereka sahaja yang miskin.
Bagi aku, hanya orang yang kurang dan tidak teguh pegangan agama sahaja yang terfikir untuk menukar agama ke agama lain. Dan alasan kemiskinan bukan faktor utama yang menyebabkan mereka terfikir untuk menukar agama. Kalaupun mereka menukar agama, aku rasa kelaurga tersebut akan lebih teruk dihina oleh masyarakat sekeliling, bukan hanya kerana kemiskinan, tetapi kerana menukar agama. Mungkin bagi ibu bapa, mereka masih boleh menerima cemuhan masyarakat, tetapi bagaimana pula anak2 mereka yang masih kecil?
Dalam akhbar, keluarga ini ada memberitahu, mereka menggunakan bekalan air daripada sebuah madrasah. Bagi aku la, kalau di ayah nie merupakan kaki madrasah tue, aku rasa orang kampung tak kisah mereka menggunakan bekalan air dari sana. Tapi aku pun x tau keadaan sebenar. Nie hanya andaian aku jer.
Satu lagi yang aku nak persoalkan ialah, mana perginya wakil rakyat kawasan tersebut. Aku tak pasti, wakil rakyat tersebut daripada parti mana, tapi tak kisah la dari mana2 pun. Bagi aku la, wakil rakyat kawasan tersebut tak buat keje, hanya pandai berpolitik dan kumpul harta jer. Kepentingan rakyat setempat diabaikan, tidak dipedulikan. Takkan, masuk rancangan Bersama Mu, wakil rakyat baru nak tunjuk batang hidung, baru nak tunjuk keprihatinan kepada rakyat setempat. Nak glamour jer.
Tapi, aku amat bersyukur dengan keprihatinan seorang Hamba Allah yang sempat tahu keadaan tersebut dan melaporkan kepada media sebelum dirujuk kepada Majlis Agama Islam Pahang. Keluarga ini memang patut dibela, diberi kaunseling dan nasihat serta pengawasan oleh pihak majlis agama untuk memastikan niat mereka untuk menukar agama tidak timbul lagi. Semoga kelaurga ini tidak lagi berniat untuk menukar agama dan masih berdiri teguh dengan kalimah syahadah.
Nota d kaki: Iman seseorang manusia hanyalah seperti buih dilautan. Jagailah ia, agar tidak pecah walaupun dihempas oleh ombak ganas.

1 comment:

Alfie Stole Niena said...

yes...ceq pun paling pantang bila ada orang menipu tapi penipuann dia tu kantoi.. menci sangat2...