Sunday

Hidup Merempat

Semalam (14 Mac) boleh dikira sebagai hari paling malang dalam hidup aku. Tak pasal2 hidup aku merempat kat bilik kawan aku. Hal ini terjadi dua kali, pada waktu petang dan malam.
Waktu petang tue, pukul 3.30 ptg aku pergi ke tandas untuk wuduk. Ngan selamba je aku capai anak kunci bilik dan terus keluar. Nak masuk bilik, aku tengok rupa2nya anak kunci bilik aku takde sebab aku dah ceraikan. Semuanya aku nak salahkan kawan aku jugak sebab dia nak guna motor aku, so aku ambik jer anak kunci bilik dan kunci2 lain aku bagi kat dia. Tapi aku lupa nak masukkan balik. Petang tue aku merempat kat surau sampai petang. Aku cuma boleh masuk bilik dalam kul 8.45 mlm. Rumate aku dah balik. Aku call, x diangkat, mesej dan ym x terbalas. Padam muka aku.
Waktu malam, kawan aku ajak pergi tengok bola Liverpool vs ManU, aku pergi pun dekat2 nak abis sebab kawan aku ada discussion jap. Pakai baju, seluar, aku pun ambik anak kunci bilik, halmet, hanset n wallet. Masa nak turun tangga, aku tengok anak kunci, rupa2nya aku ambik yang satu lagi, petang tadi aku dah ceraikan jugak anak kunci bilik tue. Nampaknya sejarah mungkin berulang lagi. Pape hal pun aku pergi gak tengok bola. Liverpool belasah ManU 4-1. Lepas abis, aku pun balik. Aku ingatkan rumate aku pun dah balik, sebab dia bukannya kaki perayap malam macam aku. Tapi tak balik2 lagi. Lepak dulu kat bilik kawan, dalam kul 1.30 pg, kuar plak g makan nasi lemak kat Restoran Subaidah. Balik makan, rumate aku masih tak balik2 lagi, aku pun terpaksa buat segala teknik2 yang ada, mesej, call, YM. Semuanya tak terbalas dan terangkat. Aku je jadi tersangkut malam tue. Malam tue, aku merempat plak kat bilik kawan aku sampai pagi.
Aku cuma boleh masuk bilik selepas aku intai bawah pintu, selipar rumate aku ada. Tapi ngah mengomakan dirinya. Aku pun ketuk dan terajang pintu sampai rumate aku buka pintu. Ngan muka yang masih separuh sedar, dia bukakan pintu.
"Apasal tak mesej, telefon kat aku," katanya
"Ko guna no 0198******" aku tanya balik
"Erm" katanya sambil berjalan ke jalan yang benar (katil dia)
Nota d kaki: Aku tetap nak salahkan kawan aku sebab selalu pinjam motor aku. Dan aku terpaksa ceraikan kunci bilik untuk masuk bilik.

2 comments:

sUe said...

benda ini baru terjadi pada saya..
tapi, nasib baik saya duduk di tingkat paling bawah..
jadi panjat melalui tingkap saja lah..

p/s: rumet awk tu memang 'tidur mati' ye?langsung tak sedar apa..huhu..

Aizat said...

Memang slalu tido mati pun, tp petang dan malam tue dia takde kat bilik. Merana idup kejap. HUhuhuh